Selasa, 12 Mac 2013

~MUNAJAT SEORANG HAMBA~

ღ¸.•*¨*•*¨*ღ¸.•*¨*•*ღ
✿بِســـمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــم✿
   ღ¸.•*¨*•*¨*ღ¸.•*¨*•*ღ

.. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ   

✿ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَىى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَل ✿


Rasulullah SAW bersabda:"Tidak akan berganjak kaki seorang hamba pada hari kiamat sehingga dia ditanya tentang umurnya untuk apa dia habiskan, tentang ilmunya untuk apa dia amalkan, tentang hartanya dari mana dia perolehi dan ke mana dia belanjakan, dan tentang tubuhnya untuk apa dia gunakan.” (Hadis Riwayat at-Tirmidzi, no. 2417 )

Di 2 pertiga mlm...Munajatlah seorang hamba...

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Seorang hamba sedang mengadu kepada Tuhannya.
Hamba: Ya Allah.. Janganlah Engkau tinggalkan aku dan jangan biarkan aku sendirian...

Allah s.w.t.:“Kerana itu, ingatlah kamu kepadaKu nescaya Aku ingat (pula) kepadamu..” [Al-Baqarah: 152]

Hamba: Ya Allah.. Aku sedang mengalami keperitan dan menghadapi kesusahan yang amat banyak dalam hidupku...

Allah s.w.t.:“Dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya).” [At-Talaaq: 2]
“Sesiapa yang bertaqwa kepada Allah, nescaya Allah memudahkan baginya segala urusannya.” [At-Talaaq: 4]
“Dan (ingatlah), sesiapa yang bertaqwa kepada Allah, nescaya Allah menghapuskan kesalahan2 dan akan membesarkan (menggandakan) pahala balasannya.” [At-Talaaq: 5]

Hamba: Ya Allah.. Berikan daku peluang dan harapan...

Allah s.w.t.: " Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.”(Surah al-Insyirah: 5-6)

Hamba: Ya Allah.. Aku mempunyai banyak impian dan cita2, justeru aku mahu impian dan cita2 aku menjadi kenyataan...

Allah s.w.t.:“Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu.” [Al-Mukmin: 60]

Hamba: Ya Allah..Banyak manusia menyakitiku...

Allah s.w.t.:“Oleh itu maafkanlah mereka (mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadapmu), dan pohonkanlah ampun bagi mereka..” [A-li'Imraan: 159]

Hamba: Ya Allah.Aku sering dilanda kesunyian, sepi keseorangan...

Allah s.w.t.:“Dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya..” [Qaaf: 16]

Hamba: Ya Allah.. Betapa banyaknya dosaku terhadapMu...

Allah s.w.t.:“Dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa2 melainkan Allah..” [A-li'Imraan: 135]

(Subhanallah....Allahuakbar...Segala apa saja telah pun KAU nyatakan dengan jelas dalam KalamMU..Ya Rabb..hanya padaMU lah tempat kami mengadu dan memohon pertolongan..Ya Allah, kuatkanlah & tambahkanlah iman kami..Jangan kau kurangkan walaupun sedikit..Ya Allah, moga iman kami terjaga dan terdidik. Hanya padaMU kami berharap dan berserah..Aammin Ya Rabbal'alamin..)

Tiada ulasan: