Bila Allah datangkan ujian.. Itu bukan satu bebanan..
Kita mesti boleh bertahan.. Ada hikmah di sebalik ujian..
Ada kelapangan dalam kesempitan..Ada kemudahan dalam kesulitan..
Bila Allah datangkan ujian..Pujuklah hati pujuklah iman..
Tanpa kecewa putus harapan..
Setiap kesabaran ada ganjaran..
Kita mesti boleh bertahan.. Ada hikmah di sebalik ujian..
Ada kelapangan dalam kesempitan..Ada kemudahan dalam kesulitan..
Bila Allah datangkan ujian..Pujuklah hati pujuklah iman..
Tanpa kecewa putus harapan..
Setiap kesabaran ada ganjaran..
Setiap pengorbanan ada keberhasilan..
Ucaplah.. ~✿~ ”La Haula Wala Quwwata Illa Billah“ ~✿~
Tiada daya dan kekuatan (untuk menolak sesuatu kemudaratan dan mendatangkan suatu yang manfaat) selain Allah SWT.
Tiada daya dan kekuatan (untuk menolak sesuatu kemudaratan dan mendatangkan suatu yang manfaat) selain Allah SWT.
Setiap ujian yang Allah timpakan ada maksud tersirat dari Allah SWT yang ramai manusia tidak tahu akan hikmah di sebalik ujian tersebut.
Ujian; sama ada ujian sakit, ujian miskin, ujian isteri atau suami meragam, ujian anak-anak, kena fitnah, kena hina dan sebagainya semuanya dalam kuasa Tuhan. Hakikatnya Tuhanlah yang mendatangkan ujian itu.
Ujian yang datang ada tiga peringkat atau untuk tiga golongan manusia.
Peringkat pertama:
Untuk peningkatan darjat.
Allah berikan ujian adalah kerana hendak naikkan darjat seseorang di sisi-Nya di Akhirat kelak. Ketinggian darjat di sisi Allah SWT ini adalah untuk orang-orang yang taat dengan Allah SWT ketika di dunia lagi.
Di dunia dia banyak berbuat amal soleh, amal kebajikan tapi masih lagi Allah beri ujian yang berat kepadanya. Ini tidak lain tidak bukan ialah untuk meninggikan darjatnya di Akhirat kerana ketabahannya dan kesabarannya menghadapi ujian.
Ujian seperti ini adalah untuk para rasul, para nabi, para wali dan paling rendah ialah orang soleh. Ujian paling berat kita lihat dalam sejarah seperti yang ditanggung oleh para nabi dan rasul yang mana ia sangat bersesuaian sekali dengan tingginya darjat mereka.
Peringkat kedua:
Untuk penghapusan dosa dan didikan langsung dari Allah SWT Ujian yang diberi untuk orang-orang Islam yang berdosa. Semua orang ada membuat dosa tidak kira dosa besar atau kecil.
Ini adalah kerana manusia biasa bukannya maksum iaitu terpelihara dari dosa seperti para rasul. Jika kita merasakan diri kita tidak berdosa, itu juga merupakan satu dosa.
Jadi segala ujian ini Allah berikan tidak sia-sia dan ia ada dua tujuan:
1. Penghapusan dosa Allah Maha Penyayang kepada hamba-hamba-Nya.
Sayang Allah kepada hamba-hamba-Nya melebihi dari kasih sayang yang diberikan oleh seorang ibu kepada anaknya. Walaupun hamba-hamba-Nya telah berbuat dosa tapi masih diberi peluang untuk membersihkan dosa sebelum pulang ke pangkuan-Nya dengan jalan diberikan ujian-ujian. Kesabaran dan redha dalam menerima ujian itu akan dinilai oleh Allah sebagai penghapusan dosa.
2. Untuk ‘post-moterm’ diri
Manusia lazimnya akan mudah sedar dari kesilapannya apabila ia diuji. Terutama apabila ujian itu benar-benar memberikan kesan yang mendalam dalam kehidupannya. Manusia yang telah Allah sedarkan ini akan mudah insaf dan akan sentiasa membaiki diri daripada kesalahan lalu dari masa ke semasa.
Maha Suci Allah SWT yang amat kasih akan hamba-Nya, walaupun telah banyak berbuat dosa tapi Allah masih beri jalan untuk menghapuskan dosa-dosa tersebut dengan solat taubat..muhasabah diri . Tetapi kita mesti terima segala ketentuan Allah SWT itu. Supaya kita dapat tabah dan redha dengan ujian Allah SWT.
Jika terasa berat ujian yang ditanggung, kita faham ujian itu memang sesuai dengan kita kerana yang telah banyak buat kesalahan dengan Allah SWT atau sesama manusia. Oleh itu jika kita sedar maka kita akan berkata,
“Terima kasih Allah, syukur Alhamdulillah.. kerana sesungguhnya Engkau masih sayang lagi kepadaku. Semoga dengan ujian ini Engkau ampunkanlah segala dosa-dosaku yang lalu.”
Manusia apabila ditimpa musibah sebagai ujian hidupnya, dia akan mudah insaf akan kesalahan yang telah dilakukan. Jika tidak dia akan mudah lupa daratan, merasa diri hebat, tidak mahu terima pandangan orang lain.
Ujian ini bagi orang yang faham ialah didikan terus dari Allah SWT. Tetapi jika seseorang itu tidak tahan dengan ujian yang didatangkan, ia akan hilang pertimbangan dan tidak boleh menilai tujuan baik Allah SWT dalam memberi ujian itu.
Orang yang tidak redha ini biasanya disebabkan tidak faham akan ilmunya. Jika ilmu mengenai ujian itu sendiri tidak ada, bagaimana pula hendak mengamalkannya?
Peringkat ketiga:
Bala atau hukuman dari Allah SWT. Diperingkat ini ujian terbahagi pula kepada tiga:
1. Untuk orang-orang kafir
Ujian diturunkan untuk semua peringkat manusia bukan untuk orang Islam sahaja bahkan termasuk juga orang-orang bukan Islam. Mereka juga menghadapi musibah kesusahan, kesedihan, mala petaka seperti gempa bumi, kebakaran, kematian dan sebagainya.
Tetapi oleh kerana mereka itu orang-orang yang tidak beriman maka segala ujian yang ditimpakan ke atas mereka itu tidak boleh meningkatkan diri mereka itu menjadi baik.
Malah mereka kadang-kala menjadi semakin jahat, semakin jauh dari Tuhan. Jika mereka boleh bersabar sekalipun dengan ujian tersebut, tiada pahala dan apa-apa kebaikan Akhirat untuk mereka.
2. Untuk orang Islam
Iaitu orang-orang Islam yang sudah terlalu jahat atau terlalu zalim dan sudah tidak boleh diinsafkan lagi. Tujuan didatangkan ujian di dunia ialah kerana Allah hendak hukum dia di dunia lagi sebelum di Akhirat.
Jika ujian yang Allah berikan di dunia itu dapat menyedarkannya, maka selamatlah dia di Akhirat kelak. Itu pun jika dia faham akan hikmah yang tersirat dalam ujian itu.
3. Untuk orang yang jahat.
Kalau selepas diuji dia bertaubat, betulkan sembahyang, berpuasa, bermaaf-maafan, tolong-menolong, bantu-membantu, beramal jariah dan menegakkan kebenaran Amar makruf dan nahi mungkar, insya-Allah di samping Allah mengampunkan dosa kita, Tuhan juga akan selesaikan masalah kita.
Kesimpulannya: Jika kita diuji oleh Allah, lebih baik kita anggap diri kita dalam golongan peringkat kedua kerana golongan dalam peringkat yang pertama hanya untuk orang yang luar biasa iaitu para nabi dan rasul.. Kita anggaplah diri kita golongan yang banyak berdosa kepada Allah SWT dan layaklah kita dihukum.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan